De verzen in de Koran

In de Koran worden in verschillende verzen kledingvoorschriften voor zowel mannen als vrouwen gegeven. Deze verzen kunnen uiteraard op allemaal verschillende manieren geïnterpreteerd worden. Wij proberen een algemeen beeld te geven van de interpretatie van elk vers binnen de Islam. 

                                                            

Koran

Vers 7:26
'O kinderen van Adam, wij hebben u voorzien van kleding, zowel om uw lichamen te bedekken, als om sierlijk te zijn. Maar de beste kleding is gepaste kleding. Dit zijn tekens van God, opdat zij er lering uit mogen trekken.'

Dit vers wordt vaak ook wel gezien als de basis van alle kledingvoorschriften in de koran. Hierin wordt uitgelegd dat kleding niet alleen een praktische functie heeft (het bedekken van het lichaam), maar ook uiterlijke functie (sierlijkheid). ‘Gepaste kleding’ is natuurlijk wel het beste.

Er zijn veel discussies over wat gepaste kleding is en of de hoofddoek en de verdere bedekking van het lichaam daar dan ook bij horen. In  latere verzen wordt deze ‘gepaste kleding’ verder uitgelegd.

Vers 24:31
'En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij hun ogen neerslaan en hun schaamstreek kuis bewaren en dat zij hun sieraad niet openlijk tonen, behalve wat gewoon al zichtbaar is. En zij moeten sluiers over hun boezem dragen en hun sieraad niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten of hun vaders of de vaders van hun echtgenoten of hun zonen of de zonen van hun echtgenoten of hun broers of de zonen van hun zusters of hun vrouwen of slavinnen over wie zij beschikken of mannelijke volgelingen die geen geslachtsdrift meer hebben of de kinderen die nog niet op de schaamdelen van de vrouwen letten. En zij moeten niet met hun voeten stampen zodat men weet wat zij voor verborgen sieraad dragen. En wendt jullie berouwvol tot God, o gelovigen; misschien zal het jullie welgaan.'

In het vers staat dat vrouwen hun ‘sieraad’ niet openlijk mogen tonen, waarmee vaak de schaamstreek, de borsten en de hals mee worden aangeduid. Een vrouw zal deze delen van haar lichaam moeten bedekken als zij het huis verlaat, of als er mannen aanwezig zijn die niet tot haar familie behoren. Het mooie ‘sieraad’ van de vrouw moet beschermd blijven en bedekt gehouden worden voor buitenstaanders. Vaak wordt gezegd dat vrouwen dus alleen hun handen en hun gezicht mogen laten zien (dit heeft de profeet Mohammed voorgeschreven), maar dit punt wordt eigenlijk nogal betwist. In ieder geval wordt in de Koran duidelijk gemaakt dat vrouwen hun geslachtsdelen met zorg moeten bedekken.

Vers 24:60
"En voor de vrouwen die op leeftijd zijn en die niet meer verwachten te trouwen is het geen overtreding als zij hun kleren afleggen, maar dan zonder sieraad te vertonen. Maar als zij het nalaten is het beter voor hen. En God is horend en wetend."

In dit vers wordt duidelijk gemaakt dat vrouwen die te oud zijn om te trouwen (en misschien dus ook te oud om kinderen te krijgen) niet per se hun hele lichaam nog hoeven te bedekken. Hun schaamstreek en boezem moeten ze echter wel bedekt laten. Veel oudere Moslimvrouwen kiezen er echter voor om toch een hoofddoek en bedekte kleding te blijven dragen. In het vers staat overigens ook dat dat beter voor hen is.

Vers 33:59
"O profeet!Zeg tot jouw echtgenotes,jouw dochters en de vrouwen van de gelovigen iets van haar overkleding over zich heen naar beneden laten hangen. Dat bevordert het best dat men haar herkent en niet lastig valt. En God is vergevend en barmhartig."

Hier wordt duidelijk uitgelegd waaróm vrouwen zich gesluierd zouden moeten kleden. Een vrouw was (en is) zo in staat om over straat te lopen zonder dat ze snel lastig gevallen wordt door vreemde mannen. Haar veiligheid buitenshuis wordt dus bevorderd door het dragen van een hoofddoek en bedekte kleding. Moslims voeren daarom ook wel aan dat een hoofddoek geen inperking van de vrijheid is, maar juist de vrijheid van de vrouw bevordert: door zich aan de voorschriften van de hijaab te houden, wordt ze minder snel lastig gevallen en kan ze veilig over straat.