Onderzoek

De keuze voor wel of geen hoofddoek van moslima’s in Nederland. Wij probeerden erachter te komen hoe islamitische vrouwen deze belangrijke keuze maken. Welke factoren zijn van invloed bij de keuze? Zijn vrouwen met of zonder hoofddoek in de naaste omgeving belangrijk? Speelt de kans op een baan in Nederland een rol?

Hoe kunnen deze vragen beter beantwoord worden dan door het de vrouwen zelf te vragen? Door middel van een enquêteonderzoek hebben we moslima’s verschillende vragen voorgelegd, waarbij zij konden aangeven welke factoren een rol hebben gespeeld bij hun keuze. Daarnaast konden ze bij meerdere vragen een eigen toelichting geven. Aan de hand van al deze gegevens hebben wij onderzoeksresultaten gepubliceerd, die allemaal op onze site te vinden zijn. Alle reacties en toelichtingen zijn anoniem.

Voor de enquête hebben wij vrouwen van 15 tot 35 jaar ondervraagd. Dit is een leeftijdsgroep die vaak geboren en getogen is in Nederland en over het algemeen bewust over de keuze voor wel of geen hoofddoek nadenkt. Veruit het grootste deel van de vrouwen was tussen de 15 en 25 jaar oud. We willen alle vrouwen die de enquête hebben ingevuld hierbij hartelijk bedanken!

Daarnaast zijn de we redactie van tijdschrift Het Hoofdboek dankbaar. We hebben onze enquête op hun facebookpagina mogen presenteren, waardoor we ontzettend veel reacties hebben gekregen. Zonder hen was dit onderzoek niet zo betrouwbaar geweest als het nu is.

Natuurlijk hebben we door ons onderzoek bepaalde conclusies kunnen trekken die van tevoren voor de hand lagen, maar daarnaast zijn er verrassende, mooie, bijzondere en vooral interessante resultaten uitgekomen. We hopen dat dit onderzoek bijdraagt aan een ruimere kijk op de hoofddoek en zijn draagsters.


'1 vrouw, 100 hoofddoeken', is de leus op de cover van het tijdschrift Hoofdboek. Het project 'Hoofdboek' bestaat uit een magazine, tentoonstelling en onderzoek die korte metten maken met de vooroordelen omtrent hoofddoekdraagsters. Bovendien heeft het project zijn eigen facebookpagina.