Kledingvoorschriften in andere oude geloven


Kledingvoorschriften in andere oude geloven

Vaak wordt gedacht dat de hoofddoek oorspronkelijk uit de Islam komt, maar dat is eigenlijk helemaal niet waar. Gesluierdheid komt voor in meerdere oude geloven, waarvan het Jodendom en het christendom de belangrijkste zijn. De Islam is later ontstaan dan het christendom en het jodendom, en heeft de kledingvoorschriften overgenomen en uitgebreid.

In het heilige joodse boek, de Torah, wordt ook voorgeschreven dat gelovige vrouwen hun haren moeten bedekken.  Er staat bijvoorbeeld: ‘Vervloekt zij de man die de haren van zijn vrouw zichtbaar laat… een vrouw die haar haren laat zien als verfraaiing van haarzelf leidt tot armoede.’ Het zichtbaar laten van haar werd zelfs als een manier van naaktheid beschouwd. Een sluier was bovendien een manier om je plaats in de samenleving aan te duiden. 
Waarom dragen islamitische vrouwen dan tegenwoordig nog wel een hoofddoek en joodse vrouwen niet (niet allemaal, tenminste)? In de negentiende eeuw kwam de joodse cultuur steeds meer in aanraking met andere culturen die geen hoofddoek kenden. Veel joodse vrouwen werden gediscrimineerd en soms zelfs verkracht. Om toch hun hoofd ongehinderd te kunnen bedekken schoren veel vrouwen hun hoofd kaal en plaatsen een pruik op hun hoofd. Tegenwoordig dragen joodse vrouwen nog nauwelijks haarbedekking buiten de synagoge, behalve sommige orthodoxe
joden.

Ook in de bijbel wordt een paar keer aangeduid dat vrouwen eigenlijk hoofdbedekking zouden moeten dragen. In de bijbel worden ook vaak discussies gevoerd over of een vrouw een hoofddoek zou moeten dragen of niet. In hoofdstuk 11 van de ‘Eerste brief aan de Korintiërs’, geschreven door Paulus, wordt uitgelegd waarom een vrouw onderdanig zou zijn aan de man en waarom een vrouw haar hoofd zou moeten bedekken.

De hoofdbedekking van de vrouw (Brief aan de Korintiërs, 11:3)

Ik prijs het in u dat u mij bij alles als voorbeeld neemt en u aan de voorschriften houdt die ik u gegeven heb.  Ik moet u echter nog het volgende zeggen.

Christus is het hoofd van de man, de man het hoofd van de vrouw en God het hoofd van Christus.  Iedere man die met bedekt hoofd bidt of profeteert, maakt zijn hoofd te schande.  Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is in dat geval precies hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw. Een vrouw die haar hoofd niet bedekt, kan zich maar beter laten kaalknippen.

Wanneer ze dat een schande vindt, moet ze haar hoofd bedekken.

Een man mag zijn hoofd niet bedekken omdat hij Gods beeld en luister is. De vrouw is echter de luister van de man.  (De man is immers niet uit de vrouw voortgekomen, maar de vrouw uit de man; en de man is niet omwille van de vrouw geschapen, maar de vrouw omwille van de man.) Daarom, en omwille van de engelen, moet een vrouw zeggenschap over haar hoofd hebben. Echter, in hun verbondenheid met de Heer is de vrouw niets zonder de man, en ook de man niets zonder de vrouw. Want zoals de vrouw uit de man is voorgekomen, zo bestaat de man door de vrouw - en alles is ontstaan uit God. Oordeelt u daarom zelf. Is het gepast dat een vrouw met onbedekt hoofd tot God bidt? Leert de natuur u zelf niet dat lang haar een man te schande maakt, terwijl het een vrouw tot eer strekt? Het haar van de vrouw is haar gegeven om een hoofdbedekking te dragen.

Iemand die meent zo eigenzinnig te moeten zijn af te wijken van wat ik zeg, dient te bedenken dat wij noch de gemeenten van God een ander gebruik kennen.

In deze brief wordt aangegeven dat het Christendom gelooft dat de vrouw uit de man is voorgekomen. Volgens het scheppingsverhaal is Eva namelijk ontstaan uit een rib van Adam. De man heeft in het verhaal dus eigenlijk de vrouw voortgebracht.  In ieder geval zou de vrouw een hoofddoek moeten dragen tijdens het bidden als teken van haar onderwerping aan God en de man. Het is onduidelijk of ze altijd hoofdbedekking zou moeten dragen. 

In de loop van de tijd is de hoofddoek langzaam maar zeker uit het christendom verdwenen. Bij orthodoxe christenen moeten de vrouwen nog wel een hoed als hoofdbedekking dragen als ze naar de kerk gaan. Door haar hoofd te bedekken laat de vrouw haar onderdanigheid aan de man en aan God zien.

Maak jouw eigen website met JouwWeb