Negatieve reacties

Hebben Moslima’s het gevoel vaak negatieve reacties te krijgen op hun hoofddoek en heeft de politiek in Nederland invloed op de keuze voor wel of geen hoofddoek?
Deze vraag gaat vooral over de niet-islamitische omgeving van de ondervraagden. Krijgen de ondervraagden met hoofddoek wel eens negatieve, discriminerende reacties? Kunnen zij hier voorbeelden van geven? Zijn er vrouwen die geen hoofddoek dragen vanwege de negatieve reacties? En heeft het huidige politieke klimaat in Nederland invloed op de keuze voor het dragen van geen hoofddoek? Welke toelichting geven de ondervraagden hierbij?

Negatieve reacties
Discriminatie is tegenwoordig een zogenaamd ‘hot item’. Bij de Nederlandse grondwet is discriminatie verboden, maar dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt. Bovendien: waar trek je de grens tussen vrijheid van meningsuiting over andere gebruiken en geloven en discriminatie? Deze vraag hebben wij de moslima’s gesteld:
Krijg je wel eens negatieve reacties op je hoofddoek (bijvoorbeeld schelden)?

47% van de ondervraagden met hoofddoek gaf aan dat ze inderdaad wel eens negatieve reacties krijgen en gaven hier vaak ook een toelichting bij. 53% gaf vooralsnog aan geen last te hebben van negatieve reacties.


De reacties zijn voornamelijk voorbeelden van verbale of non-verbale ervaringen. Vooral bij de verbale reacties waren er een paar die heel veel voorkwamen, bijvoorbeeld “Ga terug naar je eigen land.” Of iets in de trant van “terrorist” of “talibanvrouw”.

De non-verbale reacties liepen erg uiteen, veel vrouwen werden raar aangekeken: “Er wordt vaak naar mij gekeken op straat en op school. Alsof ik een zeer vreemd persoon ben en niet welkom ben.”

Invloed negatieve reacties
Maar hebben deze negatieve reacties ook daadwerkelijk invloed op de keuze om een hoofddoek te dragen of niet? Zijn er moslima’s die ervoor gekozen hebben geen hoofddoek te dragen vanwege de negatieve reacties?
11.90% van de ondervraagden gaf aan dat de negatieve reacties die ze (zouden kunnen) krijgen op een hoofddoek invloed heeft gehad op hun keuze om geen hijaab te dragen. Negatieve reacties op hoofddoeken of de angst voor negatieve reacties hebben dus inderdaad invloed op de keuze van moslima’s. Bovendien kan het ook zijn dat de ouders negatief reageren op het dragen van een hoofddoek. 7.14% van de niet-hoofddoekdraagsters gaf aan dit niet te doen omdat hun ouders het er niet mee eens zijn. Negatieve reacties hoeven dus niet alleen vanuit de buitenwereld te komen, ook het gezin kan al invloed hebben op de keuze.

Invloed Nederlandse politiek
In de politiek wordt het onderwerp ‘hoofddoekjes’  de laatste jaren veelvuldig besproken, en niet altijd op een al te positieve manier. Misschien besluiten moslima’s om geen hijaab te dragen omdat dit zo negatief wordt benaderd vanuit de politiek.
We hebben de vrouwen zonder hoofddoek deze vraag voorgelegd, waarvan hieronder de resultaten te zien zijn:
De laatste tijd worden de Islam en de hoofddoek in de Nederlandse politiek veelvuldig besproken. Vaak wordt de hoofddoek bij deze discussie niet even positief benaderd. Is de manier waarop er in de politiek over de hoofddoek wordt gepraat van invloed op uw keuze om geen hoofddoek te dragen?

Veruit het grootste deel van de ondervraagden zonder hoofddoek gaf aan dat de politiek in Nederland geen invloed heeft op hun keuze voor een hoofddoek of niet. Dat is begrijpelijk, want het dragen van een hoofddoek wordt vaak gezien als een eigen keuze en politieke discussies hebben hier niet speciaal een invloed op. 10% van de mensen gaf aan dat de politiek wel invloed heeft gehad.
Hieronder is een toelichting te vinden:
“In zekere zin denk ik dat alles wat je in je omgeving en de media oppikt een invloed heeft op de keuzes die je in het dagelijks leven maakt.” 

In de politiek worden er bepaalde uitspraken gedaan waar moslima’s ook even op willen reageren, dat deden ze dan ook onder deze vraag. Omdat Geert Wilders een van de grootste aanvallers van de hoofddoek in Nederland is, werd hij ook benoemd in een van de reacties: “Ik leef niet voor hem, maar voor mezelf. De regels van de Islam veranderen niet voor mr. Wilders, en ik wil niet in de hel belanden omdat ik naar zijn nutteloze uitspraken luister.”
De politiek hoeft geen invloed te hebben op de keuze om een hoofddoek te dragen, daarop reageerden ook veel vrouwen. Het zijn meer de persoonlijke redenen waarom ze hun hoofddoek dragen en voor hun religie. 
“Als ik kies om een hoofddoek te dragen, dan kunnen andere factoren mij niet veel schelen. Ik doe het voor mezelf en voor mijn religie.”
“Ik zou een hoofddoek alleen voor mezelf willen dragen.”